woensdag 20 oktober 2010

Universitas Gadjah Mada

UGM is een van de twee door de overheid gefinancierde universiteiten. Verder zijn er nog meer dan honderd particuliere universiteiten in Yogyakarta. Alle universiteiten worden geaccrediteerd, wel volgens verschillende standaarden.

Ik bezocht de School of Nursing binnen de Faculty of Nursing. Bij een eerder bezoek aan Nederland hadden Widyawati en ik al gewerkt aan een Agreement voor student- en docentuitwisseling en onderzoek. Vandaag hebben we die bespreking afgerond door concrete afspraken te maken. In maart 2011 kunnen de eerste studenten van ons daar naar toe. De voorwaarden waaronder zijn vastgelegd in een document. Widyawati heeft ook veel belangstelling voor het doen van gezamenlijk onderzoek, de Inonesische stellt daar subsidies voor beschikbaar. We zullen de mogelijkheden onderzoeken. Onderzoek naar ouderzorg zou gewenst zijn. 30% van de negen miljoen inwoners van Yogyakarta is ouder dan 55, wat de nodige problemen geeft.

Na het ondertekenen van de concept agreement werd ik rondgeleid door het schoolgebouw. Redelijk modern en goed ingericht. Voorzien van alle mogelijke faciliteiten. Op vallend is dat de school een poging gedaan heeft een echt ziekenhuis na te bouwen. Na de eerste hulp ga je via behandelkamers en een operatiekamer naar de verpleegafdelingen. De mediatheek is klein maar volledig ingericht.

Vervolgens bezoeken we het, aan de universiteit verbonden, ziekenhuis. Het ziekenhuis ziet er modern en goed onderhouden uit. Bezoek aan verschillende verpleegafdelingen, met bijzondere aandacht voor Verloskunde, de specialiteit van Widyawati, en Psychiatrie, mijn specialiteit. De afdeling psychiatrie is modern ingericht. Ik werd verwelkomd door een aantal patiënten, die zich uitstekend vermaakten met mijn uiterlijk en taalgebruik. Een van hen vergelijk mijn bewegingen met die van Michael Jackson. Ik voelde dat als een erkenning van mijn tot dan toen ongecoördineerd omschreven houding.

Ik, of een ander van Avans, word uitgenodigd om volgend jaar een aantal lessen te verzorgen rond psychiatrie. Het ontbeert de opleiding aan docenten psychiatrie die beschikken over recente kennis van methoden en technieken en dan met name die in het westen gehanteerd worden.

Na de lunch bezochten we het International office van de Universiteit. We werden ontvangen door de directeur. Hij ondersteunt de inhoud van onze overeenkomst, maar vertelt dat als er echt sprake zal zijn van gesubsidieerd onderzoek dat er dan een formeel MOU moet komen tussen Avans en UGM. Andere academies binnen Avans hebben ook contact met UGM die kunnen allemaal onder één MOU vallen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten